Jak nauczać w XXI wieku?

Dwumieœsięcznik oświatowyArtykuł, który ukazał się w dwumiesięczniku oświatowym „Uczę nowocześnie”.

Ze względu na liczne bodźce zewnętrzne uczniowie XXI wieku coraz szybciej dekoncentrują się podczas zajęć. Przekaz pochodzący z Internetu, telewizji, gier komputerowych, etc. stanowi ogromny kontrast w porównaniu z tradycyjną szkołą oraz klasyczną lekcją. Dlatego też coraz częściej nauczyciele skarżą się na brak skupienia oraz zainteresowania przedmiotem lekcji ze strony uczniów. W jaki sposób przeprowadzać interesujące lekcje dla młodego pokolenia? Jak skupić uwagę uczniów, którzy coraz szybciej się dekoncentrują? Nie możemy zatrzymać ciągle rozwijającej się epoki cyfrowej, która bombarduje nas informacjami, natomiast jako nauczyciele możemy tworzyć nowoczesne lekcje, które będą inspirowały oraz zarażały uczniów pasją do zdobywania wiedzy.

Szwajcarski psychiatra i psycholog Carl Gustav Jung uważał, że tworzenie czegoś nowego osiąga się nie poprzez sam intelekt, ale przez instynkt zabawy, ponieważ twórczy umysł bawi się obiektami, które kocha. Młode pokolenie pragnie edukacji poprzez zabawę oraz interaktywność, z tego względu Edutainment (ang.) – inaczej Edurozrywka może okazać się istotnym kierunkiem rozwoju współczesnej edukacji.

Dla wielu uczniów najprzyjemniejszą formą nauki jest nauka poprzez zabawę, aktywne korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, programów multimedialnych, gier edukacyjnych, zabaw czy prezentacji. Jednym ze współczesnych udogodnień w nauczaniu jest tablica interaktywna. To dzięki niej w sprawny i szybki sposób nauczyciele mogą zaprezentować mapy geograficzne, działania matematyczne, wykresy, filmy, pliki graficzne i dźwiękowe. Ponadto dzięki podłączeniu do Internetu nauczyciele mogą korzystać z ogromnej bazy danych oraz licznych zasobów dostępnych w sieci. Na rynku istnieje coraz więcej podręczników multimedialnych, które zawierają gotowe lekcje wyselekcjonowane w taki sposób, aby poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii uczyć poprzez zabawę.

Umiejętne wykorzystanie tablicy interaktywnej ēno w połączeniu z systemem dźwiękowym ēno play, spowoduje, iż każda lekcja będzie niezapomnianym przeżyciem dla uczniów. PolyVision wprowadził na rynek innowacyjny produkt o nazwie ēno play, który bez widocznych głośników może wypełnić całe pomieszczenie klasy bogatym, czystym oraz równomiernym dźwiękiem. Tego typu urządzenie naprawdę pomaga kiedy nauczamy słuchowców, wzrokowców oraz kinestetyków.

Nowoczesna technologia XXI wieku oferuje współczesnej edukacji wiele udogodnień. Być może jest czas, aby nauczyciele zaczęli w aktywny sposób korzystać z rozwiązań interaktywnych, które mogą przeobrazić lekcje, a w rezultacie całą szkołę, w nowoczesną placówkę, do której uczniowie będą uczęszczać z radością i pasją do zdobywania wiedzy.

Konsultant ds. edukacyjnych na terenie Polski i Europy Wschodniej w firmie PolyVision

Magdalena Szczerba - Konsultant ds. edukacyjnych na terenie Polski i Europy Wschodniej w firmie PolyVision

Magdalena Szczerba

 
Jeśli chcieliby Państwo skontaktować się ze mną w sprawach związanych z zastosowaniem technologii w edukacji lub Państwa szkołach bardzo proszę o email: mszczerba@polyvision.com.

 
Pobierz czasopismo w formacie PDF
(104 strony; 9,47 MB)

Ten wpis został opublikowany w kategorii Media o nas i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.